Perkembangan Aqeel - 1 Year

Dah masuk setahun ni Aqeel sihat dan sangat aktif. Tapi masih belum bule berjalan, merangkak pun baru nak pandai undur ke belakang. Kalau meniarap masih belum ke depan. Tapi kalau letakkan dia atas sofa, dia dah pandai turun sendiri dari sofa. Maksudnya dia dah pandai turun dari tempat tinggi dengan cara mengundur kaki dengan posisi meniarap. Walaupun dah setahun, dia masih belum duduk. Kalau didudukkan pun sekejap jer dan pastu memang dia akan mebaringkan diri ataupun cuba untuk berdiri. Kalau dia nak bergerak ke depan dia akan meniarap dan mengguling-gulingkan badan dia. Kalau mama pegang tangan dan letakkan dan dia dalam posisi berdiri, dia masih belum boleh berdiri dengan stabil. Walaupun Aqeel tak merangkak tapi gayanyer seperti dah nak bangun.
 
Sukar sedikit bagi kami untuk membantu Aqeel berlatih untuk berjalan. Mungkin kerana tak tahu cara yang sesuai dengan keadaan dia. Kami pun menggunakan kaedah cuba jaya sahaja. Banyak sebenarnya yang kami masih perlu belajar dan masih sedang berlajar dari Aqeel. Lagipun mungkin disebabkan dia tak dapat melihat, dia tak dapat nak tengok contoh pergerakkan orang lain dan kurang balancing badan. Mungkin dia hanya mencuba setakat mana dia rasa yang dia bule buat. Mungkin ini akan mengambil masa yang lama skit untuk dia berjalan.

 
 
 

7 comments:

salam...izzah...anak kite pon same...da nk masuk 9bln pon lom leh merangkak lg...berdirikan pon x cukup kuat...sama cm iman gak...nk kan sesuatu barang dia akan berguling2 sampai kat brg tu..but bile duk dlm walker sgtlah aktifnyer...cume berdoa semoga dia sesihat abgnyer....sesame la kite berdoa yg terbaik utk anak2 kite izzah...

 

iela: iman lahir x cukup bulan kn hr tu? dia ada masalah lain ke?

 

doa x kan putus utk anak-anak abah yg kacak ni

 

a'a la izzah...34w..ms lam kandungan she was infected by CMV infection n doppler reading ms lam perut x stable..doc da bg tau 50-50 da aritu but Alhamdulillah..she's getting well day to day...berkat susu ibu...infected some of nerves dlm brain dia..dah buat CT scan pon and ade some nerves dia yg blocked...mgkn sbb tu dia slow skit kot..

 

sabarla iela..dugaan untuk kita...semoga diorg ni jd anak yg soleh dan solehah..insyaAllah=)

 

Post a Comment